Museet stängt 30.9-22.10.2024 p.g.a. utställningsbyte.

Historia

Villa Gyllenberg förvaltas av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, som grundats år 1949 av den finländska bankiren Ane Gyllenberg (1891–1977) och hans fru Signe Gyllenberg (1896–1977).

Ane Gyllenberg, som arbetade på bankirfirman Tom Sahlberg Ab, och bankfröken Signe Säfström gifte sig på självständighetsdagen 1919 och välkomnade tvillingdöttrarna Margareta och Marianne året därpå. Under 1920-talets recession blev Ane uppsagd från den konkursfärdiga bankirfirman. Han hade ägnat sig även åt fastighetsaffärer och kunde 1925 ta över bankirverksamheten. Med hårt arbete började verksamheten blomstra och bytte 1936 namn till Bankirfirman Ane Gyllenberg Aktiebolag. De ekonomiska framgångarna gjorde det möjligt att samla konst och bygga Villa Gyllenberg och lade grunden till museets och stiftelsens verksamhet idag.

Signe och Ane Gyllenbergs bröllopsfotografi 1919.
Signe och Ane Gyllenbergs bröllopsfotografi 1919.

Ane Gyllenberg planerade Villa Gyllenberg tillsammans med sin bror Börje. Arkitekt Matti Finell valdes för att sammanställa de slutliga ritningarna till huset som stod färdigt 1938. Visionen för villan baserades på Gustav III:s paviljong i Albert Edelfelts målning Bellman spelande luta för Gustav III och Gustaf Mauritz Armfelt på Haga (1884) som Ane gav Signe i morgongåva. Då Villa Gyllenberg stod färdigt flyttade familjen till Granö från sin paradvåning på Parkgatan 5 i Helsingfors. De redan vuxna döttrarna flyttade ut några år senare, men villan förblev Signes och Anes hem livet ut.

Villa Gyllenberg på 1930/1940-talet.
Villa Gyllenberg på 1930/1940-talet.

Trädgården hade en alldeles speciell plats i paret Gyllenbergs hjärtan, och de tillbringade mycket tid där. De första trädgårdsplanerna gjordes av tidens mest framgångsrika trädgårdsarkitekt, Paul Olsson, och innefattade gamla träd i kombination med planterade perenner och buskar som trädgårdsmästaren Eino Lindholm såg till att alltid var välskötta. Tomtens sydöstra del dominerades av bärbuskar och äppelträd, vars frukt lagrades över vintern. Ane visade även intresse för biodynamisk odling.

Ane Gyllenberg var en samlare till naturen. Hans första konstköp var ett havsmotiv av Mikael Stanowsky 1909 för 5 mark. Under årens lopp fylldes hemmet med porslin, silver och framför allt bildkonst. Hans gode vän konsthandlaren Gösta Stenman agerade ofta rådgivare och förmedlade bland annat Helene Schjerfbecks målningar till Ane. Hemmet inreddes som ett smakfullt representationshem komplett med parets konstsamling och förmedlade likt en tavla deras intresse för skönhet och andlighet.

Paret var intresserat av andlighet och grundade 1949 Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Syftet var att understöda medicinsk forskning i psykosomatik samt blodforskning och därtill förvalta konstsamlingen. Både Signe och Ane dog under år 1977 och parets önskan att Villa Gyllenberg skulle bli ett museum förverkligades 1980.