Museet öppet ons, lör, sön kl. 12-17.

Verk av Helene Schjerfbeck och Verner Thomé till konstmuseet Villa Gyllenberg

Verk av Helene Schjerfbeck och Verner Thomé till konstmuseet Villa Gyllenberg

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, som upprätthåller konstmuseet Villa Gyllenberg, har i maj 2024 köpt tre nya verk till sin samling. Två av verken Helene Schjerfbecks Dam i rött och svart, ca 1930, olja på duk samt Verner Thomés Porträtt av Dora Estlander, 1910, olja på duk, införskaffades via helsingforsiska Galerie Donner. Det tredje verket, Helene Schjerfbecks Flyende grevinna, 1917, kol, akvarell och gouache på papper, köptes från en privatsamling och är framme tills 9.6.2024 på utställningen Schjerfbeck & mode - konst och dräkthistoria 1880-1950.

"Dessa verk är ett utmärkt tillskott till vår konstsamling. Dam i rött och svart har tidigare tillhört Ane Gyllenberg, men gick redan i ett tidigt skede till hans dotter vars arvingar senare gav verket vidare. Vi är verkligen glada över att ha fått det tillbaka till Villa Gyllenberg och i och med dessa nya inköp stiger antalet Schjerfbeck-verk i vår samling till 41", säger museets intendent Lotta Nylund.

Dam i rött och svart samt Porträtt av Dora Estlander kommer att visas på utställningen I tiden - samlinge Ane Gyllenberg, som öppnas 26.6.2024 och pågår till 29.9.2024.


Helene Schjerfbeck: Den flyende grevinnan, 1917, kol, akvarell och gouache på papper, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stifelse. Foto: Matias Uusikylä.
Helene Schjerfbeck: Den flyende grevinnan, 1917, kol, akvarell och gouache på papper, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stifelse. Foto: Matias Uusikylä.
Verner Thomé: Porträtt av Dora Estlander, 1910, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stifelse. Foto: Matias Uusikylä.
Verner Thomé: Porträtt av Dora Estlander, 1910, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stifelse. Foto: Matias Uusikylä