Museo auki ke, la, su klo 12-17.
Tosen Iwasaki: The Sense of Wonder Ⅷー Suora viiva 15.10.2022-8.1.2023
Näyttelystä
Tosen Iwasakin kalligrafia on yhdelle alueelle keskittynyttä viivojen riehuntaa. Tämä johtuu taiteilijan halusta yhdistää loputtomasti jatkuvia suoria viivoja toisiinsa.
Hänen sanansa nousevat esiin selkeästi. Voisi sanoa, että yksi runo yhdessä teoksessa.
Yksi runo, yksi muoto.
Suoriin viivoihin perustuvat teokset muistuttavat Piet Mondrianista – mutta sen sijaan, että viiva jatkuisi loputtomaan, taiteilija on puhaltanut sille lopun pillillä. Viiva on vedetty äärettömän pitkäksi. Viimein se puhalletaan taivaan tuuliin yhdessä runon sisältämän merkityksen kanssa.
Yamamoto Hisashi
shodō-taiteilija, nykytaiteilija, ja tämän näyttelyn kuraattori
Kyseessä on kymmenkunta teosta käsittävä mininäyttely, joka toteutetaan yhteistyössä Japanin suurlähetystön kanssa. Teokset tulevat esille Villa Gyllenbergin kotimuseon yläkertaan, sekä kahvioon. HUOM! Kotimuseon yläkertaan pääsee ainoastaan portaita pitkin, tila ei ole esteetön. Aukioloajat museon aukiolon mukaan. Museo on auki ke, la, su klo 12-17. Pääsyliput 12/10 €, Museokortti. Alle 18-v. 0 €.
Taiteilijan esittely
Shodō eli kalligrafia tuli Kiinasta Japaniin ja jatkoi siellä kehittymistä. Minäkin aloitin kalligrafiakoulussa; muinaisia tekstejä kopioimalla opettelin shodōn perusteet.
Huomaamattani siirryin ajatuksesta ”haluan kirjoittaa kauniita kirjoitusmerkkejä”
ajattelemaan ”haluan kirjoittaa merkkejä, joita vain minä osaan kirjoittaa”. Aloin kirjoittaa omia runojani ja niissä esiintyviä merkkejä omalla tyylilläni, joka poikkeaa perinteisestä.
Jos yhdellä ilmaisulla ilmaisisi tunnetta, jonka kalligrafiani herättää, se olisi The Sense of Wonder, mikä on myös näyttelyni teema.
Se on myös Rachel Carsonin kirjan otsikko, ja hän on kuvaillut sitä sanoilla: ”the sense to look at mystery and wonder”.
Välittääkseni tätä tunnetta eteenpäin ja löytääkseni uusia ilmaisukeinoja, tutustuin muutama vuosi sitten ART SHODO -liikkeeseen. Nykyään yhdessä tovereideni kanssa kannustamme toisiamme kehittymään ja harjoitamme shodō-kalligrafiaa nimenomaan taiteena emmekä osana perinnekulttuuria.
Kalligrafian erityisluonne on mahdottomuus korjata siveltimen vetoja; mustetta käyttämällä syntyy sattumia. Haluan kirjoittaa ajatukseni yhdeksi runoksi yhteen kuvaan käsitetaiteeseen kuuluvan sanataiteen mukaisesti.
Tosen Iwasaki
shodō-kalligrafi
Kuva: Tosen Iwasaki , Absoluuttinen nollapiste. Valokuva: Tosen Iwasaki .