Museo auki ke, la, su klo 12-17.
Uusi taideteos kokoelmaan
Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö on hankkinut kokoelmaansa Helene Schjerfbeckin tuntemattoman öljymaalauksen La Coiffure Bleu d’après Guys (1940). Maalaus on signeerattu d’après Guys HS. Teos ei ole ollut aikaisemmin esillä Suomessa. Helene Schjerfbeck maalasi toisintoja useista ranskalais-hollantilaisen taiteilijan Constantin Guys’n töistä. Muodista kiinnostunutta Schjerfbeckiä puhutteli Guys’n kuvaus moderneista, muodikkaista pariisilaisnaisista. Teos on nähtävillä aukioloaikoina Villa Gyllenbergin taidemuseossa lauantaista 26.5.2018 lähtien.
”Teos ei ole ollut koskaan esillä näyttelyssä Suomessa eikä tietääksemme Ruotsissa, eikä se ollut mukana Kansallisgallerian suuressa Helene Schjerfbeckin 150-vuotisjuhlanäyttelyssä 2012–2013”, kertoo Villa Gyllenbergin taidemuseon intendentti Nina Zilliacus.
Teos mainitaan Schjerfbeckin ystävän Einar Reuterin ensimmäisessä monografiassa, joka ilmestyi pseudonyymillä H. Ahtela vuonna 1953. Siinä on maininta: Nro. 863. La Coiffure Bleu. Guys’n mukaan 1940, ja että tunnettu taidekauppias Gösta Stenman oli ensimmäinen omistaja. Teoksen arvattiin jääneen Ruotsiin. Helene Schjerfbeck mainitsee myös teoksen muutaman kerran hänen kirjeissään Einar Reuterille. Teoksen omistus siirtyi 1970-luvulla suomalaiselle keräilijälle, eikä sitä ole nähty täällä taidenäyttelyissä.
La Coiffure Bleu d’après Guys on siniharmaasävyinen ja esittää pariisilaisneitoa, jolla on iltapuku ja kauniisti laitetut hiukset, joihin on kiedottu koristeeksi siniset huivit. Helene Schjerfbeck ihaili tiettyjä taitelijoita ja toisti heidän teoksiaan läpi koko elämäänsä. Usein hän löysi nämä maalaukset taidekirjoista tai taidelehdistä. Hän ihaili suuresti ranskalais-hollantilaista taiteilijaa Constantin Guys’ta, joka oli tunnettu muodikkaiden pariisilaisnaisten ja modernin elämän kuvaajana. Mallien puutteessa Schjerfbeck maalasi toisintoja useista Guys’n töitä vuosina 1917–1943. Schjerfbeck oli kiinnostunut muodista ja vaatteista, joten Guys’n kuvaus moderneista muotitietoisista pariisilaiskaunottarista puhutteli häntä. Schjerfbeck sanoi: ”Guys on vaarallinen mutta kiehtova”.
Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön Schjerfbeck-kokoelmasta löytyy myös toinen, aikaisempi Helene Schjerfbeckin teos La Dame au Chapeau Bleu Contstantin Guys’in mukaan (1925–27), jonka jo Ane Gyllenberg hankki kokoelmaansa. Herkkä naiskuvaus oli hänelle hyvin rakas ja hän mm. käytti sitä kutsukorttien kansikuvana vuoden 1944 Tukholman näyttelyssään, jolloin hänen kokoelmansa oli esillä Stenmanin taidesalongissa. Nyt kokoelma kasvaa uuden, modernimman Schjerfbeck-tulkinnan teoksella, jonka inspiroi Constantin Guys.
”Olemme iloisia ja ylpeitä Signe ja Ane Gyllenbergin säätiössä siitä, että voimme
liittää tämän kiinnostavan ja ennestään tuntemattoman työn Schjerfbeck-kokoelmaamme, joka näin ollen kasvaa 38 teokseen ja kattaa kaikki hänen luomisvaiheensa”, intendentti Nina Zilliacus toteaa.
Teos on yleisön nähtävillä Villa Gyllenbergin taidemuseossa aukioloaikoina lauantaista 26.5. lähtien.